

Bár az élet legtöbb területén fokozatosan visszatérhetünk a normál életvitelünkhöz, az iskolák továbbra is csak nagyon korlátozott formában és tartalommal indíthatják meg a személyes részvételt igénylő foglalkozásaikat, lényegében ennek a tanévnek a végéig a távoktatás marad a diákok tanításának-tanulásának fő eszköze. Gyűlnek a tapasztalatok arról, hogy milyen fizikai, pszichés és szociális hatásai vannak a szülőkre és a gyerekekre a járvány okozta kényszerű életstílus változásoknak.
Forrás: unsplash.com
Szakértők körében általánosan elfogadott az a vélemény, hogy a váratlanul ránk szakadt nehézségek még inkább felerősítették és láthatóbbá tették azokat a feszültségeket, amelyek az emberek mindennapjait jellemezték, ezen belül a szülők között, és a szülő-gyermek viszonyban meglévőket egyaránt. A stresszt és szorongást okozó tényezők hatása erőteljesebbé vált, és számuk további új elemekkel bővült.
A megélhetéssel, a jövedelemszerzéssel és munkahellyel kapcsolatos aggodalmak fokozódtak, csakúgy, mint a gyerekek egészségével és jóllétével összefüggő, egy szülő számára mindig is ott lappangó szorongások. A félelem a megfertőződéstől, az idősebbek iránti aggodalom új elemként tudatosult. Számos új frusztráció kúszott be a mindennapjainkba: korlátozott lett a mozgásterünk, nem mehettünk vásárolni, amikor tetszett, a bezártság okozta kellemetlenségek mentálisan is megterhelővé váltak.
A családot (vagy a családszerűen együtt élő emberek körét) alkotó felnőttek és gyerekek személyiségének érettsége, például a stresszel való megküzdés vagy az indulatkezelés képessége, a járvány miatti kényszerhelyzettől függetlenül is, alapvetően meghatározta az együttélés minőségét. A családon belüli erőszak, a verbális vagy fizikai abúzus korábban is jelen volt már a veszélyeztetett családokban. A járvány okozta összezártság, a stresszt és szorongást okozó külső és belső tényezők hatásának felerősödése azonban fokozta a fenyegetettséget.
hirdetés
Az otthoni tanulás elrendelése sajátos új elemel bővítette a fentebb felsorolt stressz-faktorok körét. A szülők túlnyomó többségét teljesen felkészületlenül érte, hogy részben át kell vállalniuk a tanár és a tanulásszervező szerepét. A képesség-, képzettség- és készséghiány további súlyos terhet rakott a szülő(k) amúgy is komoly nyomástól roskadozó vállára.
A gyerekek hasonlóképpen küzdöttek az alkalmazkodás nehézségeivel, mivel számukra az iskola nem csupán a szűkebb értelemben vett tanulásról szólt, hanem a társakról, csoporton belüli alá-fölérendeltségi viszonyokról, jó esetben sikerről, pozitív visszajelzésről, az otthonon kívüli, a szülőktől független énjük szabad megéléséről.
Mind a szülő, mind a gyerek váratlanul egy olyan új világban találta magát, amelyben korábban csak érintőlegesen és átmenetileg voltak: a tanár-diák viszony bonyolult világában. Sokan tapasztalhatták meg, hogy eleinte mennyi feszültséggel járt, amíg a két fél nagyjából megtalálta a saját szerepét. A szülőnek el kellett fogadtatnia gyermekével, hogy egy másik tekintélyszemély (a tanár) iskolai környezetben magától értetődőnek tűnő hatalmi pozícióját átveheti és érvényesítheti. A gyermeknek küzdelmek árán kellett kialakítania a számára elfogadhatónak tűnő tanulási mozgásteret.
Ezek alapján nem lepődhetünk meg azon, hogy sok szülő frusztráltan, türelmét vesztve kiabált, üvöltözött gyermekével (a michigani egyetem egy kutatásának eredményei szerint minimum 20-30%-uk), a gyerekek hasonlóképpen hisztiztek, ellenkeztek. Félreértés ne essék: sok nagyszerű példa is van, olyan jó tapasztalatokkal, amelyeket a járványhelyzet lecsengése után is jól hasznosíthatunk.
Voltak szülők, akik most szembesültek először teljes valójában azzal, mekkora tananyag mennyiséget kell feldolgozniuk a gyerekeiknek, és többen éltek a gyanúperrel, hogy talán az online oktatás keretei között egyes tanárok még a szokásosnál is több feladatot adtak. Nem egy közülük „be is dobta a törölközőt”, nem bírták a tanári szereppel járó plusz megterhelést.
Különösen nehéz helyzetben voltak, vannak azok a szülők, akik fogyatékkal élő vagy sajátos nevelési igényű gyermeket nevelnek. A kijárási korlátozások miatt nem tudtak hozzáférni azokhoz a segítő szolgáltatásokhoz, amelyek megkönnyíthették az életüket, és biztosították gyermekük fejzárkóztatását. A családban eleve meglévő stresszt és szorongást okozó tényezők hatása a járvány következtében felerősödött, és további, az otthoni tanulás kényszeréből adódó terhekkel súlyosbodott.
Csak remélni merem, hogy az érintett családok többsége végül is alkalmazkodni tudott e nehéz helyzethez, és ha valóban jön a járványnak egy újabb hulláma, azt már felkészülten és kisebb mentális megterheléssel fogják átvészelni!
Fábián Tamás
pszichológus