

Ki ne ismerné a címben idézett dalt? A történetben Peti elsősorban egy lány miatt érzi nehéznek a táskát, de manapság valóban nehezek a sok tanszer miatt. Az őszi szezonban talán a legjobban fogyó termék – a füzetek után persze – az iskolatáska, hiszen még a legjobb minőségű is kopik, elhasználódik.
Főleg olyan használat mellett, ahogyan a fiatalok manapság kezelik értékeiket: földre dobják, ráülnek, rendesen meggyötrik a táskát, ami ma már kinézetében és funkcióiban is messze van a hetvenes-nyolcvanas években ismert, klasszikus iskolatáskától. De hogyan válasszunk? Milyen szempontok szerint? Guba Lilla biológia tanár elsőként arra hívja fel a figyelmet, hogy a hát, a gerincoszlop terhelése nem gyerekjáték, meghatározhatja a felnőtt éveket. A későbbi váll- , derék- és hátfájások, gerincbetegségek, felnőtt kori panaszok hátterében nem egy esetben az éveken át helytelenül hordott iskolatáskák okozta deformitások húzódnak meg. Ma már speciálisan fejlesztett iskolatáskákat lehet kapni, amelyek figyelembe veszik ezeket a szempontokat.
A hátizsák egészséges
„A hátizsák hordása egészséges, mert a súly egyenletesen oszlik el a vállakon, háton. Az egyik oldalon viselt táska hordása az egyoldalú terhelés miatt gerincferdülés kialakulásához vezet a gyermekeknél. Egészségtelen a most divatos „húzós táska”, amit a gyerek maga után vonszol. Lehet, hogy levesszük a terhet a vállról, de a táska húzása miatt a gerinc kifordul. A szivacsozott, ergonómiailag tesztelt hátrész és vállpánt mellett legyen szempont a vízhatlanság, mert egy kiadós eső után nemcsak a könyvek áznak el, de maga az iskolatáska is megszívja magát vízzel, így még nehezebb lesz.
A vásárláskor az elsődleges szempont a gyerekek biztonságos fejlődése legyen. A helyes testtartás a nagyobbaknál éppúgy fontos, mint a kicsiknél. Egy valamirevaló hátizsák rendelkezik ergonómiailag formált hátsórésszel és párnázott vállpántokkal, szerencsés, ha van hozzá állítható csatos mellkasi öv és esetleg kivehető alumíniummerevítés. Ez utóbbi azért fontos, mert itt nyílik lehetőség a spórolásra. Ha olyan táskát választunk, ami egyaránt alkalmas az iskolába járásra és az iskolai, vagy az iskolán kívüli kirándulásokra, már jól járunk.
Állítható pántokban gondolkodjunk
Az úgynevezett ergonómiailag vagy anatómiailag fejlesztett táskák hozzáidomulnak a gyerek hátához, „együttműködnek” az izmokkal. Ha nemcsak a gyerek egészségének, de értékeinek védelmét is szem előtt tartjuk, akkor – főleg a nagyobbaknál -, olyan táskát válasszunk, amelyben több, jól elkülöníthető rekesz található, nemcsak az uzsonnának, de a belül párnázott részekbe betehető a számológép vagy egy kisebb laptop is. Az anatómiát is tanító Guba Lilla azt javasolja, hogy állítható pántokban gondolkodjunk, hogy mindig az aktuális terhelési súlynak megfelelően tudjuk beállítani a gyerek gerincéhez, hátához az iskolatáskát. Főként a kisebb gyermekeket tudjuk még hatékonyan befolyásolni, így tanítsuk meg neki, hogyan kell „bepakolni”. Ne vigyen mindig mindent az iskolába, csak azt, ami feltétlen szükséges, illetve bizonyos tanszereket, kiegészítőket, atlaszokat – hagyjon bent az iskolai szekrényben, és csak dolgozatra való készüléskor hozza haza.
A táska mérete is fontos
Lehetőség szerint kerülni kell a nehéz táska cipeltetését. A váll – és hátizmok terhelhetősége azt jelenti, hogy a táska súlya nem haladhatja meg a gyerek testtömegének 20 százalékát. A szakemberek azt mondják, hogy a táska anyaga mindenképpen jól szellőző, és könnyű legyen. Ügyeljünk arra, hogy a táska mérete ne haladja meg a gyerekét. Nem szabad nagyobb táskát venni, mint, ami a gyermek hátára illeszkedik, alja mindenképp a derék felett kell, hogy, legyen, teteje nem érhet túl a lapockán. Vásárláskor győződjünk meg, hogy a gyerek tényleg komfortosan, jól érzi magát a táskájával! A nagyobbakat pedig igyekezzünk meggyőzni arról, fontos az egészségügyi szempontokat figyelembe venni nemcsak a táska mintáját vagy márkáját.
Vincze Kinga