

Az Integrált Jogvédelmi Szolgálat jogelődje 2014-ben együttműködési megállapodást kötött a Magyar Gyógyszerészi Kamarával a betegjogok érvényesülésének elősegítéséről. A betegjogi képviselő segítsége a gyógyszertárban a gyógyszerellátással (mely egészségügyi ellátásnak minősül) kapcsolatban felmerülő jogsérelem esetén is igénybe vehető. A nem egészségügyi ellátás keretében forgalmazott termékek körében panasszal a fogyasztóvédelemhez fordulhat a vásárló.
A gyógyszerek lakosság részére történő kiszolgálása során érvényesül az egészségügyi ellátáshoz való jog, mely a gyógyszertárak ügyeleti rendszerének működtetésével lehetővé teszi a napi 24 órás rendelkezésre állást, továbbá a beteg szabadon választhatja meg, hogy melyik patikában vásárol. A tájékoztatáshoz való jog kiemelkedően fontos, a gyógyszerész köteles felvilágosítást adni a gyógyszer adagolásáról, térítési díjáról, más gyógyszerekkel való kölcsönhatásáról, valamint köteles nevét és képzettségét jól látható módon feltüntetni stb. Amennyiben az orvos által rendelt készítmény mellett létezik olyan termék, amelyért a betegnek kevesebb térítési díjat kell fizetni, ezt a gyógyszerész köteles a beteg tudomására hozni. Az emberi méltóság védelme a patikákban elsősorban a megfelelő hangnem használatában és a megfelelő bánásmód alkalmazásában nyilvánul meg. A beteg a gyógyszervásárlás és fogyasztás területén is gyakorolhatja az önrendelkezéshez való jogát, eldöntheti, hogy melyik gyógyszert váltja ki és szedi be, felvállalva ezzel annak a kockázatát, hogy a kezelés nem hozza meg a kívánt eredményt. A beteg kötelessége, hogy az ilyen eseteket az orvos tudomására hozza.
A Magyar Gyógyszerészi Kamara Etikai Kódexe alapelvként rögzíti, hogy a gyógyszerészek a betegek érdekei érvényesülésének és a vevők elégedettségének szem előtt tartásával végezzék tevékenységüket. Ide tartozik az is, hogy a szabályosan rendelt magisztrális készítményt (pl. kenőcsöt) a patikus köteles elkészíteni, azt nem tagadhatja meg és azzal nem küldheti a beteget másik patikába. A „gyógyszerészi gondozás” a tájékoztatás jogának kiteljesedése, mely a gyógyszerész által önkéntesen vállalt tevékenység. Magában foglalja a gyógyszerész és a beteg kölcsönös konzultációját, az alkalmazott gyógyszerekkel kapcsolatos problémák megoldását, életviteli, diétás és egészségmegőrzési tanácsadást, a gyógyulásig tartó folyamatos figyelemmel kísérést. Sok patika lehetőséget kínál szűrővizsgálat elvégzésére is, ami mindenképpen kedvező a lakosság számára, így érdemes ezeket igénybe venni.
Legközelebb a konkrét betegjogi sérelmekkel kapcsolatos eljárási és panaszlehetőségek bemutatásával folytatom a cikksorozatot.
Dr. Tiszavári Klára
egészségügyi szakjogász