

Rendszeres (heti) kontrollvizsgálatra visszajáró, időpontra behívott idős beteg vagyok. Minden alkalommal várakoztathat-e 4-6 órát az orvos? Mit tegyek, ha vele ezt személyesen nem sikerült megbeszélni?
Válaszol: dr. Tiszavári Klára egyéni ügyvéd, egészségügyi szakjogász
Esetünkben a betegnek az egészségügyi törvényben meghatározott emberi méltósághoz való joga sérülhet. A jogszabály szerint a beteget csak méltányolható okból és ideig szabad várakoztatni.
Kihez fordulhat a beteg? Lehetősége van az egészségügyi szolgáltatónál panaszt tenni, ekkor a vizsgálat eredményéről legfeljebb 30 munkanapon belül tájékoztatni kell a panaszost. A panasz vizsgálatának szabályait a szolgáltató belső szabályzata rögzíti. Az intézménynél a panasz kivizsgálását a betegjogi képviselő is kezdeményezheti, vagy segíthet a panasz megfogalmazásában. A betegjogi képviselő azonban csak akkor járhat el egyedi ügyekben, ha arra az érintettől meghatalmazást kapott.
Az anonimitás megőrzésére ez utóbbi eljárás adhat garanciát, tekintettel arra, hogy itt a betegjogi képviselő beiktatásával nem a beteg fordul közvetlenül a szolgáltatóhoz. Javasolni azt lehet, hogy amennyiben több beteg is kifogásolja a várakozási időt, célszerű akár együtt, akár külön-külön is bejelenteni ezt a betegjogi képviselő részére. Fontos azonban tudni, hogy az azonosíthatatlan személy által tett panasz vizsgálatát a szolgáltató mellőzi, azonban súlyos jog- vagy érdeksérelem esetén ilyen esetben is eljárhat.
A betegjogi képviselő elérhetősége az adott intézményben, illetve a www.ijsz.hu honlapról is megismerhető.